Här skriver jag

Jag har inget eget kontor, men jag har modifierat vardagsrummet till en skrivplats. Datorn står i ett hörn brevid fönstret med utsikt över trädgården. Intill finns en hylla med mina favoritböcker, Svenska Akademiens ordlista och saker från mina resor, bland annat en Buddhastaty och en skalbagge från Egypten.
Resten av rummet tillhör alla, men om dagarna är jag oftast ensam. Senare, på eftermiddagen, kommer min fyra-åriga dotter hem. Ifall jag jobbar vill hon se på film, här, där jag sitter. Ifjol såg hon nästan jämt på Scooby-Doo och jag skrev delar av den första boken om Napoleon till ljudet av oändliga mysterier, zombier och Scooby-Doos egendomliga tal. 
Nu har jag börjat skriva på den andra boken i serien och Tholi, dottern, har samtidigt fått en ny filmfavorit: Alvin och gänget.
De är tre stirriga och pratglada jordekorrar. Men det är inte allt. De är dessutom wanna-be rockstjärnor som sjunger med galet pipiga röster. Ibland sjunger Tholi med. Ibland hoppar hon i soffan.
Mitt hörn i världen. Min skrivstuga.

Först en hund med talsvårigheter....     

.... sedan tre pratglada jordekorrar.

Comments

Popular Posts